איתך בהחלטות ולאורך כל הדרך!

חומרים מקצועיים

פורטל המידע

"ידע אינו מה שאתה זוכר או אפילו מה שאתה יודע.

זו היכולת להבדיל בין מה שאתה יודע למה שאתה לא יודע"

א. פראנס

 

חומרים מקצועיים >> אסטרטגיית יציאה ממשבר הקורונה 2020

אסטרטגיית יציאה לעסק ממשבר הקורונה 2020

אולי הדבר החשוב ביותר לעשות כעת זה לשאול את עצמינו מהי אסטרטגיית היציאה של העסק מהמשבר? איך מניעים מחדש את העסק? בתוך כלכלה שלא תחזור להיות כפי שהייתה, היא תשנה ותשתכלל ואנחנו חייבים להתאים את העסק למצב החדש. התשובה לשאלה הזו: כיצד יראה העסק שלי ביום שאחרי? תשפיע על ההחלטות ותוביל את הפעולות שלנו מעתה ועד שנעבור את המשבר.

רואה חשבון אהד בלייר  30.3.2020

את אסטרטגיית היציאה בדרך כלל מתכננים ומכינים מראש הרבה לפני בוא האירוע / המשבר, והיום כשאנחנו כבר כמה שבועות בתוך משבר הולך ומעמיק, גם עסק שהייתה לו תוכנית מגירה להתמודדות עם מצבי משבר, לא התכוננן לתרחיש במאפיינים כל כך קיצוניים ובסדר הגודל כזה של השבתת הפעילות הכלכלית העולמית דה פקטו ולכן נדרש לחשוב לתכנן מחדש את אסטרטגיית היציאה שלו ואיך יפעל העסק ביום שאחרי, על אחת כמה וכמה מי שלא עשה זאת לפני כן, ספויילר: מה שהיה הוא לא מה שיהיה!

אז מה עושים?

ראשית צריך להיות ברור לכולנו שאירוע כזה הוא טראומטי לכלכלה המקומית והעולמית שלא יחזרו לתפקד אחרי המשבר כפי שתפקדו לפני כן וכך גם העסק. רק מי שיהיה גמיש מחשבתית ויתאים את עצמו לסביבה המשתנה ישרוד ואף ישגשג, ומי שיישאר מקובע לעשיה כפי שנהג טרום המשבר עלול למצוא את עצמו "מחוץ למשחק".

על מנת להציל את הקיים ולמצות ממנו את כל מה שניתן בכדי שישמש קרש הקפיצה לשלב הבא אנחנו חייבים להתייחס לנקודות הבאות שדורשות מאיתנו כמה החלטות קשות:

1.   צמצום העסק לנפח הפעילות הקיים היום והתאמתו לצורת פעילות חדשה ושונה שמתאימה יותר למצב היום ולמצב "ביום שאחרי". הקטנת מספר העובדים והמשאבים הנלווים להם, הקטנת מלאי, בחינת חוזים מכבידים ופתיחתם למו"מ או ניסיון להשתחרר מהם, טיפול ב"פינות הנטושות" (סיום עבודות שדחינו) ומכירת ציוד ש"עומד" ללא שימוש ולא יהיה בו צורך. זה החלק הפחות נעים שדורש דבר ראשון היפרדות מהמצב הקיים ודורש החלטות קשות שפוגעות גם בנוחות האישית שלנו.

2.   קריטי - בניית תזרים מזומנים לעסק ולבית (בנפרד). גם מי שלא פועל כך בשגרה חשוב לעשות זאת עכשיו כי לדבר הזה יש השפעה קריטית על יכולת העסק להתמודד ולשרוד את המשבר. באופן מעשי אנחנו פורסים (רושמים באקסל) את ההכנסות וההוצאות הצפויות, לאור המשבר, בהתאם לימים בהם אנו צפויים לקבל את ההכנסות ולשלם את ההוצאות. לפי זה מתמקדים בגביה מלקוחות, שגם להם קשה ועדיף לקבל מהם צ'קים פרוסים מאשר לא לקבל בכלל או להגיע להסדר אחר כדי שייכנס כסף לעסק. בהתאם להכנסות לבדוק ולתכנן את ההוצאות, לבקש מספקים דחיית תשלומים, לבדוק עם הבנק פריסת הלוואות (או דחיית תשלומי משכנתא ל-3 חודשים = הלוואה לעסק). אם יש לנו פער בתקופה מסוימת בין ההכנסות להוצאות צריך לגשר עליו במימון חיצוני: לקיחת הלוואה, הגדלת מסגרת האשראי, הלוואת בעלים. גם אם אין פתרון חשוב להשאיר את הבנק בתמונה, לעדכן אותו במצב, לראות מה הוא יכול להציעה ואיזה מחיר יש לכך. היום קיימים גם פתרונות מימון רבים מחוץ לבנקים: הלוואה מחברות הביטוח / קרנות השתלמות, הלוואות המונים ועוד. עוד נקודה חשובה היא הקדמת תשלומים, אפשר לבקש מלקוחות להקדים תשלום תמורת הנחה או לעשות ניכיון של צ'קים ושוברי אשראי בחברות מוסדיות שעושות זאת.

3.   ארגון מחדש, זיהוי הנכסים החיוניים של העסק והתמקדות במה שיכול להוביל אותנו קדימה: זיהוי היתרון היחסי של העסק בעת הזו, משאבי אנוש (מי קריטי לארגון – את מי משמרים), שימור ידע ושיטות והתאמתם למצב החדש, התייעלות בעסק ושינוי דרכי הפעולה ושיטות העבודה, התאמת הפרסום והשיווק, בחינת המוצרים והשירותים והתמקדות במה שריווחי.

בהתאם להערכה שלנו את מצב השוק לפתח מוצרים ושירותים חדשים שניתן למכור כבר היום במצב הקיים ושיתאימו לשוק ביום שאחרי. פעמים רבות במצבי משבר נזהה הזדמנויות המאפשרות לנו להיכנס לשוק חדש או לרכוש נכסים / מכונות במחירים נמוכים שיאפשרו לנו יתרון ביום שאחרי. זאת כמובן בהתאם לנזילות וליכולת המימון שלנו וכפי שהסברנו קודם יש היום הרבה מקום למשא ומתן שבסופו ניתן להגיע למחיר טוב עם תשלום ראשון קטן ופריסת תשלומים רחבה קדימה מהספק שרוצה להקטין מלאי.

 

ולמי ששאל איך אפשר לתכנן כשהעתיד, אפילו הקרוב, ממש לא ברור וממשיך להשתנות לנגד עינינו? כשאין לנו ברירה, והרבה מידע חסר, כל עסק צריך לתכנן לפי שלושה מצבי עולם אפשריים לעסק ולענף שלו: אופטימי, ריאלי ותרחיש קיצון פסימי. לכל מצב עולם צריך להניח כמה הנחות יסוד שיאפיינו את הפעילות העסקית באותו המצב ולתכנן את דרך הפעולה המתאימה במידה ויתממש. מיתוך שלושת דרכי הפעולה אנחנו בוחרים את דרך הפעולה שנראית לנו המתאימה ביותר כרגע ולפיה ממשיכים לפעול ולתכנן קדימה. אבל!, וזה "אבל!" מאד חשוב, אנחנו צריכים כל הזמן להמשיך ולבדוק שמצב העולם שבוא בחרנו בהתחלה ממשיך להתקיים ואם התנאים סביבנו משתנים, משנים ומתאימים את דרך הפעולה לפי מצב העולם החדש. זכרו, תוכנית היא בסיס לשינויים והעסק צריך להיות דינאמי ולהתאים עצמו כל הזמן לסביבה המשתנה.

 

עולים להתקפה

לכל עסק יש את המורכבות שלו ולכל בעל עסק יש את האופי שלו, יש בעלי עסקים שישבו ויכתבו תוכנית מסודרת, אחרים ינצלו כמה רגעים כדי לחשוב ולארגן לעצמם את הדברים בראש ויש כאלה שיעזרו ביועץ שיכוון ויעזור לתכנן, כל הדרכים טובות העיקר שחושבים ומתכננים. אז עכשיו כשיש לנו אסטרטגיית פעולה מסודרת אפשר "לעלות להתקפה" ולזכור שבשביל לנצח צריך להמשיך ולשנות את דרכי הפעולה בהתאם לסביבה המשתנה.

"אתה נמצא במקום בוא נמצאות מחשבותיך, ודא שמחשבותיך נמצאות במקום שבוא אתה רוצה להיות"